04. Aantrekkelijk Assen
Intro
De kwaliteit van onze binnenstad is goed en dat moet zo blijven. We continueren de programmatische aanpak en bouwen de samenwerking met de stakeholders in de binnenstad verder uit. Het Drents Museum, De Nieuwe Kolk en een breed aanbod aan horeca en winkels zijn een goede basis voor verdere ontwikkeling hiervan. Dat doen we samen met eigenaren, ondernemers, instellingen en andere organisaties. We zetten ons geld vooral in op evenementen en tentoonstellingen met een uitstraling op regionaal en nationaal niveau. We stimuleren dat de instellingen en ondernemers in het Cultureel Hart een verrassend aanbod aan tentoonstellingen, activiteiten en programmering organiseren.
Door samen op te trekken met belanghebbenden, zoals de ondernemers in de binnenstad, stemmen we het parkeren in het centrum beter af op de wensen en behoeften van bezoekers en bewoners in Assen.
We willen dat de stijgende trend van overlast daalt. Daarnaast werken we structureel aan de verbetering van de veiligheid in Assen. Wij willen dat inwoners, instellingen en bedrijven hun verantwoordelijkheid blijven nemen en wij zijn voor hen een samenwerkingspartner.
Wat willen we bereiken
Aantrekkelijke binnenstad
De kwaliteit van onze binnenstad is goed en dat moet zo blijven. Het voorzieningenpakket met museum, De Nieuwe Kolk, parkeerfaciliteiten en goede bereikbaarheid is een goede basis voor verdere ontwikkeling van een aantrekkelijke binnenstad. Samen met eigenaren, ondernemers, (culturele) instellingen en andere organisaties zetten we ons in voor behoud van kwaliteit. We werken samen met partners aan een nog aantrekkelijkere binnenstad.
We hebben aandacht voor leegstand. We faciliteren een kwalitatief goede en creatieve invulling van lege plekken. Alleen een attractieve en verzorgde binnenstad met voldoende aanbod in funshoppen, cultuur en uitstraling kan de concurrentie aan met de omliggende gemeenten.
Cultureel Hart
Belangrijk voor de aantrekkelijke binnenstad is het Cultureel Hart. Door een intensieve samenwerking in hun programmering zorgen culturele instellingen en organisaties in Assen voor een verrassend aanbod voor inwoners en gasten. Met deze programmering willen we (cultureel) Assen nog beter op de kaart zetten en de belevingskwaliteit voor bezoekers en inwoners verhogen. Daarnaast willen we hiermee meer bezoekers trekken en hun verblijf in de stad verlengen.
De instellingen in De Nieuwe Kolk krijgen tijd en ruimte om hun inhoudelijke samenwerking te laten groeien. Wij sturen op een solide financiële basis en een gezond maatschappelijk rendement. Halverwege deze bestuursperiode volgt hiervoor een ijkmoment.
Promotie Assen
Assen is een ‘sterk merk’. De ambitie is om op termijn toe te groeien naar een professionele citymarketingorganisatie in samenwerking met het bedrijfsleven en andere stakeholders. Hiervoor pakken wij samen met de stakeholders de kansen op waarbij wij vooral een faciliterende taak hebben. We vragen hiervoor een bijdrage van de stakeholders.
Evenementen maken de binnenstad extra aantrekkelijk. Wij blijven inzetten op een sterk evenementenbeleid. De MKB Binnenstadvereniging krijgt een belangrijke rol bij de planning en aansturing daarvan. Het evenementenbudget kan ook ingezet worden voor het ondersteunen van bijvoorbeeld exposities die een groot publiek trekken.
Parkeren
Onze parkeervoorzieningen zijn op orde, zodat bezoekers van de binnenstad goed gefaciliteerd worden.
Het afgelopen jaar zijn maatregelen ingezet die moeten leiden tot een financieel gezond parkeerbedrijf.
We willen een betere bezetting van onze parkeergarages en minder auto’s op straat.
Aantrekkelijkheid van de binnenstad blijft in dit kader een belangrijk speerpunt, het parkeerbeleid ontwikkelt zich verder binnen die context.
Veiligheid
Wij willen dat Assen een veilige stad is en blijft. Veiligheid is kerntaak van de lokale overheid. Het algemene beeld is dat criminaliteit in de stad daalt, maar dat overlast stijgt, in het bijzonder de overlast van bijzondere doelgroepen zoals mensen in psychische nood. We willen dat de stijgende trend van overlast daalt. Daarnaast werken we structureel aan de verbetering van de veiligheid in Assen. Wij willen dat inwoners, instellingen en bedrijven hun verantwoordelijkheid blijven nemen en wij zijn hierbij voor hen een samenwerkingspartner.
Wat doen we daarvoor
Aantrekkelijke binnenstad
We continueren in 2016 de programmatische aanpak en bouwen de samenwerking met de stakeholders in de binnenstad verder uit. We stellen samen met ondernemers en vastgoedeigenaren een gezamenlijke agenda op. We bieden daarnaast ruimte aan marktinitiatieven met vernieuwende concepten. Met het afronden van het proces van de structuurvisie Assen zijn kaders gesteld die we in 2016 vertalen in een bestemmingsplan Binnenstad. Hierbij denken we aan mogelijke functieveranderingen in onder meer aanloopstraten, het flexibiliseren van venstertijden en het inzetten op het kernwinkelgebied.
Daarnaast zetten wij ook in op arrangementen, beleving en vertier. Dit stimuleren wij door partijen in 2016 bij elkaar te brengen en verbindingen te leggen. We werken aan de herinrichting van de Brink. De planning is dat het project in het voorjaar van 2016 wordt afgerond. De nog beschikbare gemeentelijke stedelijke vernieuwingsgelden zetten we in voor de binnenstad.
Cultureel Hart
We stimuleren in 2016 de instellingen in het Cultureel Hart om een verrassend aanbod aan tentoonstellingen, activiteiten en programmering te organiseren.
Wij vragen de instellingen om dit samen met de ondernemers te doen. We stellen budget beschikbaar voor bijzondere tentoonstellingen van bijvoorbeeld het Drents Museum. De instellingen en ondernemers ondersteunen wij bij de invulling van het Cultureel Hart door middel van subsidie en verbindingen leggen. We helpen hen bij de verdere inrichting van de organisatiestructuur.
Voor de instellingen van De Nieuwe Kolk maken we net als in 2015 ruimte binnen de subsidies voor (inhoudelijke) samenwerking. We blijven de exploitaties van de instellingen en gebouw nauwgezet monitoren en sturen waar nodig bij. In 2016 bereiden we een evaluatie van de exploitatie voor in samenspraak met uw raad.
Promotie Assen
Ons eindbeeld is in deze bestuursperiode financieel niet haalbaar. Samen met stakeholders in de stad pakken we in 2016 de kansen op die zich voordoen. Daarbij werken we stap voor stap toe naar het eindbeeld van een professionele citymarketingorganisatie. We vragen hiervoor een bijdrage van de stakeholders.
We zetten voor evenementen ons budget vooral in voor een aantal beeldbepalende evenementen en tentoonstellingen met een uitstraling op regionaal en nationaal niveau niveau zoals de Maya tentoonstelling in het Drents Museum. Op deze manier dragen de evenementen bij aan de promotie van Assen. We gaan verder in gesprek met MKB Assen en andere stakeholders om de planning, aansturing en uitvoering van een aantal evenementen bij hen neer te leggen. Op basis van de evaluatie van het TT-festival 2015, geven we vorm aan het TT-festival in 2016.
Parkeren
In januari2016 evalueren we de in 2015 genomen maatregelen. In de evaluatie kijken we onder andere naar de uitbreiding van het betaald parkeren en de aanpassing van het maximale dagtarief in de parkeergarages.
Wevergroten het gebruiksgemak voor de vergunninghouders in de zonegebieden. Daarnaast zoeken we naar mogelijkheden om abonnementen van parkeergarages aantrekkelijker te maken.
Veiligheid
Om de overlast van bijzondere doelgroepen aan te pakken, gaan wij samen met de politie in gesprek met de instellingen. Wij maken hen medeverantwoordelijk voor de leefbaarheid en veiligheid in Assen en verwachten dus dat ook zij maatregelen nemen.
Voor de verdere daling van criminaliteit gaan wij onze aanpak van criminaliteit doorontwikkelen. Dat doen we samen met het Openbaar Ministerie en politie en onze buurgemeenten Noordenveld, Tynaarlo en Aa & Hunze. Wij richten onze prioriteiten op criminaliteit, die veel impact heeft op onze inwoners, zoals woninginbraken.
In 2016 stellen we een nieuwe kadernota Integraal Veiligheidsbeleid vast. Daarin staat hoe wij de komende vier jaren bekende en nieuwe bedreigingen van de openbare orde willen aanpakken.
Verdieping en links
Van Assen
Beleidsdocumenten
Aanvullende bezuinigingen 2012-2015
Ambitiedocument aantrekkelijke binnenstad Assen 2010
Begroting 2014 Veiligheidsregio Drenthe
Bodemvisie gemeente Assen
Collegeprogramma 2014-2018 Mijn Assen
Kadernota integraal veiligheidsbeleid gemeente Assen 2012-2016
Masterplan Beeldende Kunst en Vormgeving Cultureel Hart
Masterstudie FlorijnAs
Minderen met maat
Jaarrekening en Jaarverslag 2014
Ontwikkelingsvisie detailhandel en horeca
Ontwikkelvisie binnenstad
Percentageregeling Beeldende Kunst/Cultuurfonds
Provinciale omgevingsvisie provincie Drenthe 2014
Regiovisie Groningen - Assen 2013
Strategische afwegingsnotitie grondbedrijf
Structuurplan Stadsrandzone
Structuurvisie Assen
Structuurvisie FlorijnAs
Structuurvisie infrastructuur en ruimte (Rijk)
Veiligheidsprogramma Assen 2014
Verder bouwen, ambities en bezuinigingen 2014-2017
Visie Aantrekkelijke Binnenstad
Voorjaarsnota 2015
Welstandsnota
Woonplan 2010-2030 Een stad voor iedereen
Parkeermarketing 2014