03. Uitvoering collegeprogramma.
Uitvoering collegeprogramma
Wonen in Assen
Er komt een nieuwe woonvisie op basis waarvan we komen tot een evenwichtige planning en programmering van de woningbouw. We bouwen op verschillende plekken woningen in de stad.
Samen met provincies en gemeenten zoeken we naar slimme verbindingen van openbaar vervoer en doelgroepen vervoer.
We continueren het Duurzaamheidsfonds en zetten dit onder andere in om particuliere initiatieven te ondersteunen.
Werken in Assen
We koesteren de Asser ondernemers als basis voor de gewenste economische ontwikkeling en groei van het aantal arbeidsplaatsen. Wij blijven dan ook inzetten op het verbeteren van het ondernemersklimaat en het vergroten van de werkgelegenheid. De in 2015 ingezette lijn zetten we in 2016 voort.
De gemeente werkt intensief samen met haar partners aan deze doelstelling. Wij doen dit door goede faciliteiten te bieden en ondernemers te ondersteunen met hun personele vraagstukken vanuit partnerschappen. Het stimuleren van innovatie en het bewerkstelligen van samenwerking tussen verschillende sectoren. Hierbij werken wij samen in noordelijk verband, specifiek met Groningen en de NG4. Sensortechnologie, zorg en veiligheid zijn kansrijke sectoren. Wij kiezen voor de aanpak waarbij het bedrijfsleven de leiding neemt, terwijl de overheid stimuleert en ondersteunt.
De uitvoering van de FlorijnAs vordert. We richten ons daarbij op de bereikbaarheidsonderdelen. De betreffende projecten zullen naar verwachting binnen de financiële kaders en de afgesproken planning worden afgerond, met oog voor het toekomstige beheer en onderhoud.
Meedoen in Assen
In het sociaal domein ligt in 2016 een belangrijk accent op het verder in gang zetten van de transformatie. Via preventie, algemene voorzieningen, innovatie en de verbeterde integrale toegang werken we aan een omslag van intensieve naar lichtere vormen van zorg. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met zorgaanbieders.
Verder staat dit jaar in het teken van de inkoop van Wmo en Jeugdhulp voor 2017 en de jaren erna. Via Mijn buurt Assen en Vaart Welzijn versterken we de rol van inwoners op het gebied van welzijn en leefbaarheid in de wijk. Inwoners beslissen zelf over het toekennen van welzijnssubsidies.
Het vergroten van de betrokkenheid van inwoners is ook een van de opdrachten aan de nieuwe welzijnsorganisatie ‘Vaart’. Monitoring is een belangrijk aandachtspunt. We willen daarmee goed zicht hebben op het bereiken van de transformatiedoelen en de resultaten van onze aanpak in de wijken.
Met het aanvalsplan armoedebestrijding zetten we in op informele hulp, preventie en vroege signalering. De meedoenregeling handhaven we als gemeentelijk vangnet voor armoede.
Aantrekkelijk Assen
De kwaliteit van onze binnenstad is goed en dat moet zo blijven. We continueren de programmatische aanpak en bouwen de samenwerking met de stakeholders in de binnenstad verder uit. Het Drents Museum, De Nieuwe Kolk en een breed aanbod aan horeca en winkels zijn een goede basis voor verdere ontwikkeling hiervan. Dat doen we samen met eigenaren, ondernemers, instellingen en andere organisaties. We zetten ons geld vooral in op evenementen en tentoonstellingen met een uitstraling op regionaal en nationaal niveau.
We stimuleren dat de instellingen en ondernemers in het Cultureel Hart een verrassend aanbod aan tentoonstellingen, activiteiten en programmering organiseren.
We onderzoeken de mogelijkheden voor het flexibiliseren van de venstertijden in de binnenstad. We willen dat de stijgende trend van overlast daalt. Daarnaast werken we structureel aan de verbetering van de veiligheid in Assen. Wij willen dat inwoners, instellingen en bedrijven hun verantwoordelijkheid blijven nemen en wij zijn voor hen een samenwerkingspartner.
Samen werken aan Assen
Samen met uw raad organiseren wij de dag van de democratie, waarin Assenaren kunnen kennismaken met het werk van raad en college. In de Samenwerking Drentsche Aa werken de gemeenten Aa en Hunze, Assen en Tynaarlo samen op het gebied van bedrijfsvoering. In het kader van de Regiovisie Groningen – Assen implementeren we het uitvoeringsprogramma op het gebied van verkeer en vervoer en van economie.
We verstevigen de contacten met Emden en de Metropolregion Bremen-Oldenburg. We werken samen met Poznan om concrete activiteiten te ondersteunen.
In 2016 gaan we toewerken naar één digitale toegang als onderdeel van de gemeentelijke dienstverlening. Aan de hand van de door de inwoners belangrijk gevonden servicenormen meten we de kwaliteit van onze dienstverlening. Vanwege de drie decentralisaties, het werken met nieuwe soorten gegevens en steeds verder gaande digitalisering hechten wij groot belang aan informatiebeveiliging. Daarom voeren wij samen met Aa en Hunze, Tynaarlo en Noordenveld de Baseline informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG) in.
Met betrekking tot informatiebeheer maken we een laatste kwaliteitsslag waardoor onze basis op orde is en geven we uitvoering aan het Nationaal Uitvoerings Programma om de elektronische overheid mogelijk te maken.
Bedrijfsvoering
Een flexibele en op samenwerking gerichte ambtelijke organisatie is een belangrijke voorwaarde om het principe ‘Niet zorgen voor, maar zorgen dat’, vorm en inhoud te geven. De organisatie speelt flexibel in op voortdurend veranderende maatschappelijke opgaven en zoekt actief de samenwerking met maatschappelijke partners. Tegelijkertijd ziet de organisatie zich geplaatst voor een stevige taakstelling. Daarom werken we in 2016 aan het verder flexibiliseren en efficiënter maken van onze organisatie. Daarvoor onderzoeken we mogelijkheden om onderdelen te verzelfstandigen of samen te werken met andere organisaties.
Vastgoed en Grondbedrijf
In 2016 willen we door verkoop meer vastgoed afstoten. Het onderhoud van ons vastgoed gebeurt op basis van soberheid en doelmatigheid. Door het opstellen van nieuwe spelregels maatschappelijk vastgoed geven we inzicht in de manier waarop we met ons vastgoed omgaan. De afgesproken structurele bezuiniging op vastgoed realiseren we in 2016.
Bij nieuwe gebiedsontwikkeling leveren we maatwerk. Dat doen we door een gefaseerde aanleg van bedrijventerreinen en woningbouwlocaties. We houden hiervoor nauwlettend economische en marktontwikkelingen in de gaten. Dit programma heeft een directe relatie met de programma’s Wonen in Assen en Werken in Assen.
Algemeen financieel beleid
We zetten het bestaande financiële en fiscale beleid in 2016 voort en geven daarmee verder uitvoering aan het collegeprogramma ‘Mijn Assen’ en aan de realisatie van beleidsintensiveringen en de bezuinigingen uit de nota 'Minderen met Maat'.
Voorstellen voor nieuw beleid en verdergaande bezuinigingen treft u in deze begroting niet aan. Wel hebben we binnen de bestaande financiele kaders ruimte gevonden voor noodzakelijk geworden uitbreiding van kleed- en bergruimten, voor de exploitatie van de nieuwe sporthal Quintus alsmede voor het voortzetten van de inzet van MEE-werkers in de openbare ruimte. Daarnaast ramen we eenmalig middelen ten behoeve van een bijdrage in de organisatie Maya-tentoonstelling in het Drents Museum.
De beleidsuitvoering in het sociale domein vindt plaats binnen de rijksmiddelen die hiervoor in 2016 naar onze gemeente overkomen. Er ontbreekt op dit moment nog een gedegen basis om het huidige beleid op zijn merites te beoordelen en eventueel bij te stellen. We houden in onze overwegingen rekening met aanpassingen en verkennen mogelijkheden hiervoor.
We blijven ons inspannen om de dreigende financiële schade van de verdeelmodellen zo veel mogelijk te beperken; we zetten de bestuurlijke lobby richting Den Haag voort. We houden de algemene reserve achter de hand om eventuele tekorten in het sociaal domein op te vangen. In het kader van de komende Voorjaarsnota beoordelen we de stand van de beleidsuitvoering en de financiële positie opnieuw en kijken we waar bijsturing noodzakelijk is. Dat doen we gemeentebreed.
We hebben de septembercirculaire 2015 op het moment van afsluiting van het begrotingsproces ontvangen en op hoofdlijn beoordeeld. Er is sprake van een licht positieve ontwikkeling. Die is echter niet dusdanig ingrijpend en bovendien nog te onzeker om het financiële kader 2016-2019 daar in dit stadium op aan te passen. We betrekken de maatregelen in en uitkomsten van de circulaire bij de voorbereiding van de komende Voorjaarsnota. Dan weten ook meer over ontwikkelingen in het sociaal domein, is er mogelijk meer bekend over de lopende discussie over de verdeelmodellen en kunnen we de uitkomsten in totaalverband beoordelen en met de raad bespreken.