01. Wonen in Assen
Intro
Er komt een nieuwe woonvisie op basis waarvan we komen tot een evenwichtige planning en programmering van de woningbouw. We bouwen op verschillende plekken woningen in de stad.
Samen met provincies en gemeenten zoeken we naar slimme verbindingen van openbaar vervoer en doelgroepen vervoer.
We continueren het Duurzaamheidsfonds en zetten dit onder andere in om particuliere initiatieven te ondersteunen.
Wat willen we bereiken
Woningbouw, woonplan en ruimtelijke ordening
We willen de groei van het woningaanbod faciliteren en zetten in op stimuleren van de woonvraag. We bieden zoveel mogelijk ruimte aan nieuwe initiatieven. Waar nodig passen we regels aan of schaffen we ze af.
We vinden het van belang dat onze huidige en toekomstige inwoners prettig wonen in Assen. Daarom willen we een evenwichtig programma van bouwplannen op inbreidings- en uitbreidingslocaties en inzet op kwaliteitsverbeteringen in de bestaande woningvoorraad en woonomgeving.
We willen ons woonbeleid en afspraken met woningcorporaties actualiseren.
Om onze groeiambitie en regionale afspraken te realiseren, gaan we 300 woningen bouwen, gevarieerd in aanbod en passend bij de vraag.
Openbare Ruimte
We streven naar een doelmatig ingerichte en verzorgde openbare ruimte. Dit levert een grote bijdrage aan de aantrekkelijkheid van de stad.
We gaan de budgetten voor het beheer van de openbare ruimte slimmer inzetten met specifieke aandacht voor de technische kwaliteit, de beeldkwaliteit en de binnenstad. We blijven werken aan natuurontwikkeling.
Nieuwe ontwikkelingen mogen niet ten koste gaan van groene gebieden en water.
De FlorijnAs-projecten worden aangelegd met oog voor het toekomstige beheer en onderhoud. De uitgangspunten daarbij zijn functionaliteit en doelmatigheid.
Bereikbaarheid, verkeer en vervoer
We garanderen de bereikbaarheid van Assen.
Met de uitvoering van het programma FlorijnAs is de grootste (toekomstige) mobiliteitsopgave in de stad opgelost.
Bij het openbaar vervoer richten wij ons op instandhouding van een goede binnenstedelijke OV voorziening, al dan niet in combinatie met een efficiënt doelgroepenvervoer.
Het fietsnetwerk in Assen is voor een groot deel op orde. Onze inzet richt zich op het in stand houden ervan. Daarnaast willen we de fietsbereikbaarheid van Assen verbeteren.
Met de inzet van sensortechnologie kunnen we bestaande infrastructuur beter benutten en hoeven we minder nieuwe infrastructuur aan te leggen.
Duurzaamheid
We willen een ambitieuze, groene gemeente zijn, die duurzaam ontwikkelt en bouwt en actief de toepassing van onder andere zonne-energie stimuleert.
Energiebesparing en decentrale opwekking van energie is gericht op kwaliteitsverbetering van woningen en het betaalbaar houden van de totale woonlasten.
Bij afval gaan we niet langer uit van afval, maar van grondstoffen die steeds beter hergebruikt kunnen worden.
Wat doen we daarvoor
Woningbouw, woonplan en ruimtelijke ordening
Na vaststelling van de nieuwe woonvisie maken we nieuwe prestatieafspraken met de woningcorporaties. Mede op basis van de nieuwe woonvisie maken we een evenwichtige planning en programmering voor woningbouwontwikkelingen in Assen. Daarbij zorgen we voor een goede balans tussen nieuwbouw op inbreidings- en uitbreidingslocaties.
We pakken de stimulering van de woningmarkt op door het aanvalsplan wonen uit te voeren en gaan op zoek naar mogelijke aanvullende creatieve maatregelen om de markt verder te stimuleren.
De huisvesting van statushouders blijft door toenemende taakstellingen en afnemende beschikbaarheid van geschikte woningen een zware opgave. We gaan maatregelen en alternatieven verkennen en uitvoeren om voldoende woningen beschikbaar te krijgen.
We geven zoveel mogelijk ruimte aan nieuwe initiatieven. Dit doen we met flexibele bestemmingsplannen, het waar mogelijk versoepelen van regelgeving en door een pilot flexibele aansluiting aanbod/vraag voor het bedrijventerrein Messchenveld. Tegelijkertijd zetten we in op goede begeleiding en stimulering van nieuwe kansrijke initiatieven.
We zetten in op nieuwe stijlen van gebiedsontwikkeling en streven daarbij naar een open planproces met ruimte voor kleine en grote partijen. Het Havenkwartier pakken we op met een passieve grondpolitiek en een actieve uitnodigingsstrategie. Met onder andere de pilot actualisatie bestemmingsplan Haar West (TT-circuit e.o.) bereiden we ons voor op de invoering van de nieuwe omgevingswet. We bieden het geactualiseerde bestemmingsplan De Haar West (pilotplan nieuwe omgevingswet) ter vaststelling aan en werken via de huidige wet op de ruimtelijke ordening aan de volgende actualisaties: Assen Zuid (Bonte Wever, Schepersmaat en Baggelhuizen), Binnenstad, Assen Oost en het bestemmingsplan Buitengebied.
Het proces van de structuurvisie Assen ronden we af met het vaststellen van een uitvoeringsprogramma.
Om de ambitie van het bouwen van 300 woningen te behalen, zal in 2016 onder andere worden gewerkt aan de voorbereiding en uitvoering van diverse (bestuurlijk relevante) projecten. In woonpark Diepstroeten zullen bijvoorbeeld in circa tien jaar tijd 420 woningen worden gerealiseerd. In 2016 worden de eerste 40 woningen opgeleverd.
In Kloosterveen is de gehele buitenring van het centrumgebied Kloosterveste bouwrijp en wordt volop gebouwd. We verwachten in 2016 oplevering van circa 100 woningen op deze locatie. Voor de verdere ontwikkeling van de wijk Kloosterveen stellen we een structuurvisie en een nieuw bestemmingsplan op. Hiervoor gaan we de procedures opstarten. We willen de doorontwikkeling van de wijk beginnen op de delen die al in bezit zijn van de gemeente.
We werken verder aan plannen voor de ontwikkeling van het Veemarktterrein. Deze ontwikkeling voorziet in een aantrekkelijk nieuw woongebied. Het is daarbij de bedoeling dat in het gebied een mooi plein komt dat voldoende ruimte biedt voor evenementen. We starten de planologische procedure voor deze ontwikkeling.
De eerste sociale huurwoningen die onder regie van de gemeente zijn gebouwd zijn opgeleverd. Wij onderzoeken de mogelijkheid om deze te verkopen aan een particuliere investeerder. Hierdoor ontstaat ruimte voor de bouw van nieuwe sociale huurwoningen. Bij de bouw van eventuele nieuwe woningen willen we zo veel mogelijk nieuwe inzichten op het gebied van duurzaamheid gebruiken.
Openbare Ruimte
Het beheer van de openbare ruimte is gericht op risico gestuurd beheer en op het minder of anders doen. We verkennen de mogelijkheden van nieuwe vormen van samenwerking, financiële arrangementen en maatschappelijk aanbesteden.
We zetten de beperkte budgetten nog slimmer in. Daarbij is de inzet van inwoners en andere partijen onontbeerlijk. In het kader van de Participatiewet zetten we ‘meewerkers’ in voor de meer arbeidsintensieve werkzaamheden. We zoeken hierbij naar een balans tussen kostenbesparing en werkaanbod voor ‘meewerkers’.
Groot onderhoud voeren we uit op het moment dat de veiligheid niet meer gewaarborgd is, kapitaalverlies dreigt of wanneer bij de uitvoering samengewerkt kan worden met andere partijen of projecten.
Het dagelijks beheer van de openbare ruimte richt zich op de principes schoon, heel en veilig binnen de vastgestelde technische en beeldkwaliteitsniveaus. Om kosten te besparen hebben we in delen van de stad de beeldkwaliteit naar beneden bijgesteld. De woonwijken en centrumgebieden worden op beeldkwaliteitsniveau B gehouden. De bedrijventerreinen, het recreatief groot groen en het buitengebied beheren we op beeldkwaliteitsniveau C. De consequenties van deze bijstelling zijn zichtbaar.
Objecten worden bij einde levensduur niet vanzelfsprekend vervangen. We blijven verder werken aan bezuinigen door omvorming van groen dat duur is in onderhoud naar groen dat goedkoop kan worden beheerd.
Er wordt een agenda voor het beheer, de inrichting van en participatie in de openbare ruimte opgesteld. Deze agenda zullen wij in 2016 ter vaststelling aan de raad aanbieden.
Door tijdsverloop komen riolen en wegen, maar ook het groen, aan het einde van hun levensduur, waardoor vervanging nodig is. We willen grip krijgen op de ingrijpende financiële consequenties hiervan.
Bereikbaarheid, verkeer en vervoer
Het garanderen van de bereikbaarheid van Assen zal, naast de FlorijnAs projecten, vooral gericht zijn op het in stand houden van de bestaande voorzieningen en het beter benutten hiervan. Door uitvoering van de FlorijnAs projecten verbeteren we de fietsstructuur.
Door slimme verbindingen te maken met bestaande vervoersvormen (openbaar vervoer en doelgroepen vervoer) kan de bereikbaarheid voor wijken en doelgroepen (deels) overeind blijven. We zoeken bij dit publiek vervoer samenwerking met andere gemeenten en de provincies Drenthe en Groningen. We gaan in 2016 een gezamenlijk programma van eisen opstellen, zodat we in 2017 kunnen aanbesteden.
Onze inzet op mobiliteitsmanagament krijgt een vervolg in 2016. We zetten nog meer in op alternatieve manieren van vervoer naar bedrijven en op gedragsverandering.
Duurzaamheid
We zetten in op energiebesparing en duurzame energie opwekking en ondersteunen nieuwe initiatieven, zoals het innovatieve project Warmte Net bij een aantal grote zorginstellingen. Verder werken we samen met andere partijen aan een vervolg van de Noordelijke Energieagenda (SWITCH).
In het nieuwe woonplan werken we het thema energiebesparing en decentrale opwekking in relatie tot het wonen uit.
Vanuit de raad is er het initiatief om een vervolg te geven aan de thema-avond over duurzaamheid. Wij waarderen dit initiatief en zullen de door de raad geformuleerde ambities, nadat deze zijn beoordeeld in een businesscase en vertaald in een programma, omzetten in concrete activiteiten. We ondersteunen initiatieven voor decentrale opwekking van duurzame energie en spelen daarbij zo nodig een regisserende rol.
We continueren het duurzaamheidsfonds en zetten dit onder andere in om particuliere initiatieven te ondersteunen. Hiermee willen we een veelvoud aan investeringen in duurzaamheid ontlokken.
We spelen in op kansen bij de omslag naar duurzame energie. De mogelijkheid om woningrenovatie te betalen uit energiebesparingen is een kans die we via een vervolg van het project ‘Nul op de meter’ in De Lariks zullen benutten voor zowel koop als huur. We doen dit samen met provincie en Rijk.
We onderzoeken de mogelijkheden om in Assen op het gebied van sociale woningbouw circulair te bouwen. Bij het circulair bouwen wordt zo min mogelijk gebruik gemaakt van nieuwe grondstoffen door materialen, die aan het eind van de technische levensduur van een gebouw zijn, te hergebruiken als grondstof voor nieuwe gebouwen. We zien kansen om onze ambities op het gebied van sociale woningbouw en duurzaamheid te verbinden en innovatie te bevorderen. In 2016 gaan we plannen op dit gebied ontwikkelen. Hierbij bekijken we ofbeschikbare middelen voor sociale woningbouw kunnen worden gekoppeld aan subsidies die op het gebied van innovatie beschikbaar zijn of kunnen komen.
In het nieuwe duurzaamheidscentrum geven we verder vorm aan het beleid voor natuur- en milieueducatie door exposities, lessen voor basisschoolleerlingen, activiteiten en informatie op het gebied van duurzaamheid, natuur en milieu. We doen dit in nauwe samenwerking met maatschappelijke partners en gebruikersgroepen die inbreng leveren in het informatiecentrum en bij de lessen en activiteiten.
We stimuleren onze partners en particulieren om duurzaam te (ver)bouwen. We geven zelf het goede voorbeeld door onze eigen gebouwen te verduurzamen.
We gaan in Drents verband de dienstverlening door de RUD evalueren.
De inzameling van huishoudelijk afval blijft kostendekkend. In 2020 moet volgens de landelijke norm de hoeveelheid restafval afgenomen zijn tot 100 kg per inwoner. Tevens moet dan 75% van het afval gescheiden worden. We zetten in op steeds betere scheidingsresultaten.Over de wijze waarop wij dit in 2016 en verder doen, komen wij terug in de raad. De gehouden pilot met een andere wijze van inzameling is hiervoor belangrijke input.
Verdieping en links
Van Assen
Beleidsdocumenten
Ambitiedocument aantrekkelijke binnenstad Assen 2010
Beheer van het openbaar vaarwater in Assen
Beheersplan kunstwerken
Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen
Beleids- en beheersplan verkeersregelinstallaties
Beleidsnota gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Assen 2007
Beleidsnota historie en toekomst Noorder- en Zuiderbegraafplaats inclusief lijst
Beleidsnota Natuur- en Milieueducatie
Beleidsplan graffiti en wildplakken
Beleidsplan integrale schuldhulpverlening 2013-2016
Bodemvisie gemeente Assen
Collegeprogramma 2014-2018 Mijn Assen
Gemeentelijk Water en Riolerings Plan Assen 2013-2018
Groenbeheervisie
Groenstructuurvisie
Het groene Frame van Assen 2010
IBOR (kwaliteitsniveaus Integraal Beheer Openbare Ruimte) 2007
Inrichtings- en beheerplan De Boskamp
Jaarverslag 2014 • Masterstudie FlorijnAs
Minderen met maat
Nota wegbeheer Assen
Ontwikkelvisie binnenstad
Raamnota Openbare Ruimte 2006
Regiovisie Groningen - Assen 2013
Rotonde adoptieplan
Stedelijk speelbeleidskader
Structuurplan Stadsrandzone
Structuurvisie Assen
Structuurvisie FlorijnAs
Structuurvisie infrastructuur en ruimte (Rijk)
Verder bouwen, ambities en bezuinigingen 2014-2017
Visie Aantrekkelijke Binnenstad
Visie Assen Oost Gebiedsgericht Werken 2012
Visie Lariks Gebiedsgericht Werken 2012
Visie Molenbuurt 2013
Visie Molenbuurt Gebiedsgericht Werken 2012
Voorjaarsnota 2015
Welstandsnota • Woonplan 2010-2030 Een stad voor iedereen