03. Meedoen in Assen
Intro
In het sociaal domein ligt in 2016 een belangrijk accent op het verder in gang zetten van de transformatie. Via preventie, algemene voorzieningen, innovatie en de verbeterde integrale toegang werken we aan een omslag van intensieve naar lichtere vormen van zorg. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met zorgaanbieders.Verder staat dit jaar in het teken van de inkoop van Wmo en Jeugdhulp voor 2017 en de jaren erna.
Via Mijn Buurt Assen en Vaart Welzijn versterken we de rol van inwoners op het gebied van welzijn en leefbaarheid in de wijk. Inwoners beslissen zelf over het toekennen van welzijnssubsidies. Het vergroten van de betrokkenheid van inwoners is ook een van de opdrachten aan de nieuwe welzijnsorganisatie ‘Vaart’.
Monitoring is een belangrijk aandachtspunt. We willen daarmee goed zicht hebben op het bereiken van de transformatiedoelen en de resultaten van onze aanpak in de wijken.
Met het aanvalsplan armoedebestrijding zetten we in op informele hulp, preventie en vroegsignalering. De meedoenregeling handhaven we als gemeentelijk vangnet voor armoede.
Wat willen we bereiken
Transformatie
In 2015 heeft de gemeente er een flink aantal taken bijgekregen op het gebied van zorg en ondersteuning. Tegelijkertijd is sprake van een stevige bezuiniging. De gemeente garandeert de zorg voor de meest kwetsbare groepen. Niemand mag buiten de boot vallen. Om de zorg en ondersteuning voor kwetsbare groepen beschikbaar te houden maken we een beweging van intensieve naar lichtere en goedkopere vormen van zorg en ondersteuning. Ook zetten we meer in op preventie en op de eigen kracht en het sociaal netwerk van inwoners.
Wij vinden het belangrijk dat inwoners zorg en ondersteuning eenvoudig kunnen vinden en dat deze aansluit bij hun echte vraag. Onze inwoners mogen rekenen op één toegang en één aanspreekpunt. Uitgangspunt daarbij is een integrale toegang voor betaalde zorg en ondersteuning als onderdeel van de gemeentelijke dienstverlening.
Jeugdhulp
Sinds 1 januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor een passend jeugdhulp aanbod. Voor Drenthe geldt voor jeugdhulp een financiële taakstelling van 20% per 2018. In de Jeugdzorg wordt daarom primair ingezet op preventie en lichte ondersteuning. Daarmee verminderen we de inzet van duurdere en/of specialistische zorg. Zorgvragers krijgen de regie meer in eigen hand en schakelen zoveel mogelijk een eigen netwerk in.
Wmo
De Wmo is bedoeld om inwoners in staat te stellen mee te doen aan de samenleving en gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie. Wanneer een inwoner een vraag om ondersteuning heeft, brengt de gemeente samen met hem of haar de vraag integraal in kaart. Daarbij komt nadrukkelijk aan de orde wat de inwoner en zijn sociaal netwerk zelf kunnen doen om de vraag op te lossen en wat er nodig is om de eigen kracht van inwoner en netwerk te versterken. De ondersteuning van de gemeente is daarbij aanvullend.
Leefbaarheid en welzijn in wijk en stad
Om alle Assenaren mee te laten doen is het belangrijk dat burgers zélf verantwoordelijkheid nemen en werken aan een actieve, bereidwillige samenleving. De gemeente stimuleert en faciliteert met ruimte, werkt aan het versterken van netwerken, het vernieuwen van de welzijnsaanpak en het ondersteunen van de inwoners. Hierdoor moet de gezamenlijke initiatiefkracht van inwoners in de stad toenemen.
Schuldpreventie en armoedebestrijding
Meedoen in financiële zin betekent dat wij uitsluiting door onvoldoende inkomen willen voorkomen, vooral van kinderen. We sturen op het beheersbaar houden van de kosten.
Wat doen we daarvoor
Transformatie
Om te kunnen sturen op transformatiedoelen is een transformatieplan opgesteld. Hierin staan de activiteiten voor de periode 2015-2017. Deze activiteiten worden waar mogelijk uitgevoerd in samenhang met de andere beleidsterreinen, zoals minimabeleid, sport en werkgegenheid.
In 2016 werken wij aan een verbeterde integrale toegang. Bij nieuwe aanvragen voor zorg en herindicatie van zorgaanvragen kijken we in de toegang kritisch naar zorgzwaarte en inzet van eigen kracht.
Op basis van een monitoringsinstrument volgen we de ontwikkeling van de kosten, resultaat, instroom en uitstroom. Op basis van frequente rapportages en analyses nemen we maatregelen om financieel te kunnen bijsturen. De positieve financiële effecten hiervan worden pas geleidelijk merkbaar omdat een deel van de zorg in 2016 doorloopt.
In onze relatie met aanbieders ligt het accent op ‘leren en innoveren’ en ‘sturing en bekostiging. Met hen stellen we een gezamenlijke transformatie-agenda op.
Jeugdhulp
Problemen onderkennen we eerder zodat we ze sneller kunnen aanpakken. Verder leggen we meer nadruk op preventie en inzet van professionals die dagelijks met kinderen werken. Door deze maatregelen moet het aandeel intensieve hulp afnemen. Ook de transformatieopdracht aan jeugdhulpaanbieders draagt hieraan bij.
We hebben inmiddels een beeld gekregen hoe de zorgvraag zich verhoudt tot het beschikbare budget. Daar waar nodig sturen we bij. Daarbij hebben we nog wel te maken met zorgcontinuïteit in 2016 voor een deel van de cliënten.
In 2016 vindt besluitvorming plaats over de wijze van inkoop van jeugdzorg voor 2017 en de jaren erna.
In 2016 bepalen we wat we structureel nodig hebben aan inzet van personeel voor jeugdhulp. De herindicaties worden in 2016 afgerond. We houden rekening met extra kosten voor bedrijfsvoering.
Wmo
In 2016 werken we aan het omvormen van maatwerkvoorzieningen naar algemene of collectieve voorzieningen. Daarnaast werken we aan een integrale aanpak van dagbesteding, het beheersbaar maken van PGB’s, regionale samenwerking en de inkoop van ondersteuning voor 2017 en volgende jaren. Dit doen we waar mogelijk in samenhang met de andere decentralisaties.
Samen met de regiogemeenten ontwikkelen we alternatieven voor Beschermd Wonen. Voor Beschermd Wonen dreigt een financieel tekort. Over dit tekort zijn afspraken gemaakt met de regiogemeenten die we in 2016 uitvoeren.
Met de uitvoering van het verbeterplan Maatschappelijke Opvang willen we de ondersteuning van kwetsbare inwoners zo kort en licht mogelijk te organiseren. Tijdelijkheid en met name het versterken van de eigen kracht staan voorop. Zodra de inwoner voldoende zelfredzaam is, wordt de ondersteuning hierop aangepast. Uitvoering van het plan gebeurt in nauwe afstemming met betrokken partners en de andere gemeenten in onze regio. Voor een viertal verbeteracties uit het plan verwachten wij in 2016 extra kosten te moeten maken. Het gaat om het instellen van een centraal coördinatiepunt waar kwetsbare inwoners worden geregistreerd, het stimuleren en faciliteren van de samenwerkingtussen vrijwilligers en ketenpartners, de uitbreiding van het Noodfonds om doorstroom naar een woning te stimuleren en het realiseren van een gecombineerde dag- en nachtopvang (geschikt maken van een gebouw). De kosten ramen wij op totaal maximaal € 700.000. Dit financieren wij - budgetneutraal - uit de Voorziening Maatschappelijke Opvang waarin nog voldoende middelen beschikbaar zijn.
Leefbaarheid en welzijn in wijk en stad
Mijn Buurt Assen
De gemeente blijft samen met Actium werken aan een verbetering van de sociale en fysieke leefomgeving van Assenaren. Dit gebeurt via gebiedsgericht werken en het digitaal platform mijnbuurtassen.nl. De nieuwe welzijnsorganisatie vormt een sterke partner in de wijken. Daarnaast gaan we op zoek naar nieuwe partners. Zo werken we stapsgewijs naar een kleinere uitvoerende rol van de gemeente. Inwoners en maatschappelijke organisaties krijgen een bredere verantwoordelijkheid voor leefbaarheid. De gemeente legt het accent steeds meer op faciliteren en stimuleren.
Stimuleringsregeling
Bestaande welzijnssubsidies zijn vervangen door één toegankelijk instrument voor het stimuleren en faciliteren van welzijn en leefbaarheid. Alle Assenaren die samen willen werken aan welzijn en leefbaarheid kunnen hiervan gebruik maken. De ondersteuning verschuift daarbij van enkel financieel naar het stimuleren en faciliteren van kennisdeling, netwerken en middelen. Uitvoering hiervan vindt buiten de gemeentelijke organisatie plaats door de stichting Stila, Stichting Stimuleren van Leefbaarheid in Assen.
Nieuwe welzijnsorganisatie
De Tinten Welzijnsgroep geeft onder de naam 'Vaart' in Assen vorm en inhoud aan de vernieuwing van het welzijnswerk. Uitgangspunten zijn het versterken van de eigen kracht van inwoners en ondersteuning volgens het principe licht waar mogelijk en intensief waar nodig.
Vaart richt haar organisatie in vanuit vijf buurtteams die onderdeel zijn van de gemeentelijke toegang. Daarnaast blijft er ruimte voor een stedelijke aanpak.
De inzet voor mantelzorg en vrijwilligerswerk zit besloten in de opdracht aan Tinten. De nadruk ligt op kennisdeling, aandacht voor jonge en overbelaste mantelzorgers en de samenwerking van vrijwilligers en professionals.
Jongerenparticipatie waarbij jongeren adviseren over de ontwikkeling van de stad en activiteiten door en voor jongeren organiseren is onderdeel van de opdracht aan de Tintengroep.
Wij volgen de voortgang en resultaten van de nieuwe welzijnsorganisatie via een gezamenlijk ontwikkeld instrument voor monitoring. Dit geeft duidelijkheid over de activiteiten en resultaten op het gebied van informatie en advies, ondersteuning van zelforganisatie, collectief aanbod en individueel aanbod.
Asielzoekers en nieuwkomers
Wij geven uitvoering aan de bestuursovereenkomst met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers voor een goede en verantwoorde opvang van asielzoekers in Assen.
Gezonde leefstijl en sport
Voor het bewust maken van inwoners van mogelijkheden om hun gezondheid te bevorderen en sociaal en sportief te participeren kiezen we een rol op afstand. Uitvoering is aan externe organisaties. Wij zorgen dat verenigingen en de vele vrijwilligers hun ‘werk’ kunnen doen.
We zetten extra in op het verkleinen van gezondheidsachterstanden bij inwoners met een lage sociaal economische status.
De tarieven voor het huren van sportaccommodaties worden meer kostendekkend.
De ijsbaan van De Bonte Wever sluit in maart 2016. We faciliteren het particulier initiatief om een nieuwe ijsbaan in Assen te bouwen. Zodra er een plan ligt, kijken we of en in hoeverre we de realisatie kunnen ondersteunen.
Schuldpreventie en armoedebestrijding
Mensen in (dreigende) financiële problemen worden met een vernieuwde aanpak duurzaam geholpen. We zetten in op het wegnemen van de oorzaak van de financiële problematiek.
We voeren het aanvalsplan armoedebestrijding uit. Daarbij zetten we in op informele hulp en projecten die financiële belemmeringen voor participatie wegnemen. We gaan door met het in 2014 ingezette preventieprogramma.
We gaan de integrale aanpak van schuldhulpverlening verder ontwikkelen en de ketensamenwerking optimaliseren. We zetten in op preventie en vroegsignalering.
We handhaven de meedoenregeling als drager van het gemeentelijk vangnet.
Door betere afspraken met de Gemeentelijke Kredietbank te maken willen we komen tot een betere beheersing van de inzet van middelen en schuldhulpverlening. Ook is er sprake van een taakstellend budget.
Verdieping en links
Van Assen
Beleidsdocumenten
Collegeprogramma 2014-2018
Mijn Assen Minderen met maat
Aanvullende bezuinigingen 2012-2015
Beleidsplan integrale schuldhulpverlening 2013-2016
Herijkingsnota Sportaccommodaties - Blik op de toekomst 2012-2025
Kadernota Sport en Bewegen 2009-2016
Kadernota Sportaccommodaties, Een blik in de toekomst 2008-2025
Jaarrekening en Jaarverslag 2014
Niet zorgen voor, maar zorgen dat, Kadernota Wmo 2014
Nota Integraal Jeugdbeleid 2009-2012 - Kansrijk opgroeien in Assen
Participatie de norm, Werk het doel',Kadernota Participatieweg 2014
Positief opgroeien in Assen, Beleidskader jeugd(hulp) 2015 – 2016
Transformatieplan Drentse jeugdzorg 2012-2016 (uitvoeringskader Drentse gemeenten)
Uitvoeringsprogramma transformatie 2015-2017
Veranderagenda Zorg en Welzijn, in Assen kun je op elkaar bouwen, 2012-2016
Verder bouwen, ambities en bezuinigingen 2014-2017
Verordening Jeugdhulp gemeente Assen 2015
Verordening leerlingenvervoer
Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Assen 2015
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs
Voorjaarsnota 2015